Nr. 6
13 december 2018
Nieuwsbrief 6 met onder andere:
Kerstmis op de 2e Montessorischool
Project de Kunstweken
Schoolvoetbal
Typen
Schaken
Opvoeden
KERSTMIS
De Sint is nauwelijks het land uit en nu staan we alweer aan de vooravond van het volgende feest.Afgelopen donderdag 6 december hebben ouders de school in kerstsfeer gebracht. Kom gerust even kijken, want de school ziet er prachtig uit! Donderdag 20 december vieren wij vanaf 17.00 uur het kerstfeest. Allereerst hebben leerkrachten en kinderen een heerlijk kerstdiner in hun groep, waarna de kinderen naar het buurthuis gaan en naar een kerstmusical gaan kijken. De meeste rollen worden gespeeld door oud- leerkrachten! Rond 19.00 uur zijn we klaar en kunt u uw kind in de groep ophalen. Vanaf 18.30 uur hebben ouders een lekker glaasje glühwein, of kerstthee in de BSO klaarstaan. Voor het maken van het kerstdiner willen wij graag weer uw hulp inroepen. Vanaf maandag 10 december hangen bij elke klas intekenlijsten. Hierop kunt u invullen welk onderdeel van de maaltijd u wilt verzorgen. De bonnetjes voor de gemaakte kosten kunt u bij Hanneke inleveren. Het brengen van de hapjes kan om 12.00 uur of, indien het eten warm aangeleverd moeten worden, om 16.50 uur. Om de kinderen een beetje rust te geven voor een ongetwijfeld vermoeiende avond hebben vanaf 12 uur vrij. Overigens begint deze dag met een voorstelling van ons 2e Montessorischoolkerstkoor. Vanaf 8.15 uur brengen zestig kinderen van de groepen 3 t/m 8 kerstliederen ten gehore om u alvast in kerstsfeer te brengen en onder het genot van een kopje chocomelk, verzorgd door een aantal ouders, kunt u hierbij aanwezig zijn. De voordeur zal deze dag pas om 8.30 uur open gaan. Op vrijdag 21 december hebben wij zeker uw hulp nodig bij het opruimen van de gangen. U kunt inschrijven op de intekenlijsten die bij de lokalen hangen. Op die opruimochtend wordt de school in originele staat teruggebracht en schoon opgeleverd voor de kerstvakantie. Alle kerstversiering gaat dan in de bakken en worden weer voor een jaar opgeslagen op de zolder in de lokalen. Ervaring leert dat het opruimen maximaal twee uur in beslag neemt; als u maar een uurtje kunt helpen, bent u natuurlijk ook van harte welkom. Vele handen maken licht werk! We beginnen direct om 08.30 uur, voor koffie en thee wordt gezorgd. Mocht u op het laatste nippertje besluiten om te komen helpen, is dat uiteraard geen probleem ! Even alles op rijtje: Maandag 10 december. Intekenlijsten “hapjes maken” bij iedere klas Donderdag 20 december. Om 12.00 of 16.50 uur ( warme hapjes) aanleveren hapjes. Alle kinderen zijn ’s middags vanaf 12.00 uur vrij. De klassen worden ingericht voor de avond. 17.00 uur start kerstdiner. 18.00 uur start musical Vanaf 18.30 uur glühwein voor de ouders Vrijdag 21 december ’s Ochtends is er school voor de kinderen en ruimen we op vanaf 8.30 uur ’s Middags om 12.00 uur zijn alle kinderen vrij. De kinderen worden op maandag 7 januari weer op school verwacht.
DE KUNSTWEKEN
In de 2e schoolweek van januari, vanaf 14 januari, staat vier weken het kunstproject ‘De Kunstweken” centraal. Alle groepen krijgen een klassenwebsite, met daarin alles wat nodig is om van de kinderen echte kunstenaars te maken. De groepen 1-2 gaan aan de slag met Mondriaan of Kandinsky De groepen 3-4 worden in beweging gezet door Keith Haring of Andy Warhol De groepen 5-6 worden geïnspireerd door Vincent van Gogh of Joan Miro De groepen 7-8 gaan werken met verrassende werken van Picasso of Matisse. Het einddoel van de Kunstweken is alle kinderen op eigen niveau een echt kunstwerk te laten maken. Eén werk dat hen zelf verrast, voldoening geeft en trots oproept. En daarvoor gaat alles uit de kast. Alle kinderen krijgen vervolgens een eigen Museumfolder, waarmee ze eenvoudig hun eigen museum kunnen openen. Echt uniek aan dit project is dat alle kunstenaars allemaal ook een persoonlijk museum op internet krijgen zodat IEDEREEN hun creatie kan zien! Met een paar muisklikken nodigen de kinderen (en hun ouders) zelf de gasten uit voor deze beveiligde digitale galerie. Voor de echte liefhebbers ontbreekt uiteraard de museumwinkel niet. Hier is de eigen kinderkunst vereeuwigd op allerlei leuke aandenkens te bestellen, zoals een mok, placemats, stickers en wenskaarten. Alle kinderen die hun museum geopend hebben, ontvangen gratis een reproductie van hun werkstuk gedrukt op een wenskaart! Wij houden jullie op de hoogte!
HET TEAM VAN DE 2E MONTESSORISCHOOL
WENST IEDEREEN GEZELLIGE DAGEN
EN EEN GEZOND 2019
SCHOOLVOETBAL
Vorige week hebben de kinderen een brief meegekregen over het schoolvoetbaltoernooi, dat eind maart 2019 gehouden wordt. Een aantal ouders heeft aangeboden de inschrijving en verdere activiteiten te willen coördineren. Morgen, vrijdag 14 december is de laatste dag dat de kinderen kunnen inschrijven. De inschrijf briefjes moet in de postbus bij het lokaal van Ria en Marije gedaan worden.
TYPELES OP SCHOOL (ADVERTENTIE)
Het is belangrijk dat de kinderen goed kunnen typen ( op het VO moeten bijvoorbeeld alle verslagen getypt ingeleverd worden) vandaar dat we jullie attent maken op diverse aanbieders van deze lessen. Bij voldoende aanmeldingen start in het voorjaar voor de leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 de klassikale typecursus van de Typetuin. Schrijf in voor 2 januari en ontvang extra voordeel ( € 160,- i.p.v. € 175,-).
Startdatum: maandag 11 maart 2019 |
Lestijd: 14:30 tot 15:30 uur |
Leslocatie: 2e Montessorischool, Holleblok 10 1273 EG HUIZEN |
Inschrijven op https://www.typetuin.nl. Heb je vragen over de cursus of lukt het aanmelden niet? Neem gerust contact op via support@typetuin.nl of 013-5220579.
SCHOOLSCHAKEN
Bij voldoende interesse doen wij aan het schoolschaaktoernooi mee, dat op woensdag 13 februari gehouden wordt. In de aanloop naar het Schoolschaaktoernooi organiseert de Gooise Schaak vereniging een gratis schaaklessenreeks voor basisscholieren, beginners en gevorderden. Deze lessen worden elke vrijdag vanaf 4 januari t/m 8 februari van 19.00 – 20.00 uur in wijkcentrum HOLLEBLOK in Huizen gegeven. Vooraf aanmelden hoeft niet, gewoon binnenlopen en meespelen.
HOE STEL IK OP EEN LIEFDEVOLLE MANIER GRENZEN? Kinderen hebben een grote drang om de wereld te ontdekken, hierdoor kunnen ze zich ontwikkelen. Tijdens dit opgroeien gaan kinderen grenzen verkennen. Ze proberen uit hoever ze kunnen gaan en waar de grens ligt. Door het stellen van grenzen bied je je kind duidelijkheid, veiligheid en leer je je kind wat er van hem/haar verwacht wordt. Je leert ze bijvoorbeeld rekening houden met anderen. Grenzen maken de wereld voor je kind overzichtelijk en voorspelbaar. Zo weet je als kind waar je aan toe bent. Dit is iets anders dan straffen. Bij grenzen stellen gaat het om je kind helpen en begeleiden. Grenzen stellen is lang niet altijd leuk en makkelijk. Het kan boosheid en ruzie oproepen. Kinderen ontwikkelen zich het best in een positieve omgeving waarin aandacht is voor wat ze goed doen en waarin ze geholpen worden bij wat nog niet lukt. Probeer dingen vanuit het gezichtspunt van je kind te zien. Dan begrijp je vaak waarom je kind doet wat hij/zij doet en kun je hierop inspelen. Hoe begrens je op een liefdevolle manier? Verwoord en erken de wens, emotie of behoefte van je kind. Kinderen accepteren grenzen beter als je hun wens, teleurstelling, boosheid of verdriet accepteert. Bijvoorbeeld: “je bent boos omdat het niet zo lukt zoals je graag wilt hè”. Corrigeer op een rustige manier. Kom op ooghoogte, geeft aan welk gedrag moet stoppen, wat het gewenste gedrag is en leg uit waarom het gedrag niet handig is en waarom ander gedrag beter is. Let hierbij op je toon en uitstraling. Je mag best streng zijn. Glimlachend zeggen: “Nee, dat mag niet he?!” komt niet over bij je kind. Maak samen met je kind(eren) een aantal duidelijke afspraken over regels in huis en hang de regels (tijdelijk) ergens op. Dat kan ook in de vorm van plaatjes. Bijvoorbeeld: “in ons gezin doen we elkaar geen pijn”. Je kind weet dan wat er van hem of haar verwacht wordt in dagelijks terugkerende situaties. Beperk de keuzevrijheid. Geef een alternatief of een keuze van twee dingen die wél mogen, laat je kind als het iets ouder is meedenken over een oplossing. Geef je grenzen op tijd aan. Zo voorkom je dat je te laat ingrijpt en de irritatie bij jou al hoog is opgelopen. Tot slot: het is bewezen effectiever om kinderen complimenten te geven dan ze terecht te wijzen. Blijf oog houden voor wat je kind allemaal goed doet en probeer hier voldoende aandacht aan te schenken! Heb je vragen over grenzen en regels stellen? We denken graag met je mee! Jeugd en Gezin Gooi en Vechtstreek.