Voedingsbeleid

Een kwestie van goed ( op) voeden.
In 2013 hebben wij het project “ Fitte school” gevolgd, waardoor we de 1e fitte school van Nederland zijn.  Als logisch gevolg hebben we gekeken naar de voeding van de kinderen op school.

Het aantal kinderen met overgewicht, en ook het aantal volwassenen, stijgt de laatste jaren onrustbarend o.a. als gevolg van verkeerde eetgewoonten en te weinig beweging. Overgewicht op jonge leeftijd kan grote gevolgen hebben voor nu en later. Denk aan pesten, minderwaardigheidsgevoel, niet goed kunnen meekomen met sport of bewegingsactiviteiten. Verder zijn er nog de gezondheidsrisico’s op latere leeftijd zoals diabetes, hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Kinderen brengen een groot deel van de week door op school waardoor dit een heel geschikte omgeving is om aan preventie van overgewicht te doen.

We willen gezond eten op school voor iedereen makkelijk maken, om zo bij te dragen aan een goede ontwikkeling van de kinderen. Samen met ouders zorgen we voor gezond eten en drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch. Trakteren doen we zo gezond mogelijk. Er is ruimte om individuele afspraken te maken bij een allergie of een dieet.

Eten in de ochtendpauze
De kinderen eten van maandag t/m donderdag een gezonde fruit – groentehap of een gezonde boterham. Op vrijdag mag de pauzehap bestaan uit een verantwoorde vrije keuze.

Geschikt voor de kleine pauze vinden wij bijvoorbeeld:
Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn.
Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
Volkoren of bruine boterham, rijstwafel, volkoren knäckebröd, roggebrood of krentenbol.

Traktaties
Kinderen krijgen per schooljaar al gauw 30 traktaties. Dat mag ook, want jarig zijn is feest! Maar bij ons op school vragen we ouders wel om de traktaties klein te houden en niet te calorierijk te maken. Ook wijzen we op de mogelijkheid een klein cadeautje mee te geven in plaats van iets eetbaars.

Geschikt voor traktaties vinden wij bijvoorbeeld:
Groente en fruit in een leuk jasje.
Een traktatie met kaas of worst.

P.s.  Sinterklaas , Kerstmis en de geboorte van een kind vormen een uitzondering.

Het goede voorbeeld
Kinderen kijken ook naar wat hun leerkrachten eten. Het zou gek zijn als leraren een snoepreep nemen als pauzehap, terwijl de kinderen een stuk fruit eten. Bij ons op school geven leerkrachten dan ook het goede voorbeeld. Het beleid geldt dus niet alleen voor de kinderen. Wij delen graag mee in de traktaties van de kinderen.

Toezicht op beleid

• Bij niet toegestaan eten of drinken gaat de leerkracht in gesprek met de ouders.
  • Niet toegestane traktaties worden wel uitgedeeld, maar niet op school opgegeten. Ze gaan in de tas mee naar huis. De ouder van het jarige kind wordt door de leerkracht hierop aangesproken.

Overige pijlers

• Elk schooljaar besteden we aandacht aan gezonde voeding in onze lessen.
  • We laten de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) een gezondheidsonderzoek uitvoeren in groep 2 en groep 7.
  • We houden ouders betrokken door bijvoorbeeld regelmatig een bericht over gezonde voeding in onze nieuwsbrief te plaatsen.
  • Op onze school is altijd voor iedereen kraanwater beschikbaar.