Ieder schooljaar spreken we op school aan een aantal speerpunten. Deze speerpunten bepalen we onder andere naar aanleiding van de opbrengsten van ons leerlingvolgsysteem, de opbrengsten van tevredenheidspeilingen, nieuwe regelgeving vanuit de overheid of nieuwe wetenschappelijke inzichten op het gebied van leren of gedrag. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we de volgende speerpunten vastgesteld:
Eigentijds en toekomstbestendig Montessori Onderwijs
We streven ernaar om de basisprincipes van de Montessorimethode nog beter zichtbaar te maken in ons aanbod en onderwijs, waarbij we een combinatie maken met de onderwijsmethoden die we hebben gekozen, gebruikmakend van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Het doel is om een eigentijds curriculum te creëren dat zo dicht mogelijk aansluit op het uitgangspunt dat iedere leerling zelf de regie kan voeren over het eigen leerproces en deze naar eigen onderwijsbehoefte kan personaliseren (‘help mij het zelf te doen’). We zijn tevreden als:
- Alle teamleden de Montessori opleiding hebben afgerond of volgen.
- De leerteams onderzoeken hoe de montessori leerlijnen en materialen geïntegreerd kunnen worden binnen de structuur van de methodes.
- Er schoolbrede afspraken over de inzet van de montessori materialen zijn gemaakt in een doorgaande lijn (basisvaardigheden). En dit is vastgelegd in de kwaliteitskaarten voor de basisvaardigheden.
Voorbereide omgeving
We zijn tevreden als we kwalitatief goed onderwijs bieden middels heldere processen van uitvoeren, monitoren, bijstellen en borgen. We zijn tevreden als de opbrengsten 2F/1S voldoen aan onze school ambitie. Dit doel willen wij bereiken middels:
- Een heldere werkstructuur, deze is in schooljaar 2023-2024 opgezet. Er vindt sturing op plaats op de afspraken.
- We hebben zicht op de leerontwikkeling van de leerlingen (het primaire proces).
- We weten wat de onderwijsbehoeften zijn van de leerlingen en differentiëren hiernaar.
Samenwerken en gemeenschapsgevoel
We hebben vertrouwen in elkaar, we gaan professionele conflicten aan en voelen gedeelde verantwoordelijkheid voor alle leerlingen van de school (Will). Wij zien dit als essentiële voorwaarden voor collectief leren, wat leidt tot kwaliteitsverbetering. Binnen onze Montessori-school hanteren wij een set normen en waarden die bepalend zijn voor de interactie tussen medewerkers en leerlingen. Deze normen en waarden zijn bij iedereen bekend en vormen de basis voor hoe wij met elkaar omgaan. We bevorderen respect, verantwoordelijkheid en samenwerking.
- Team ontwikkelt een collectief verantwoordelijkheidsgevoel middels een professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma. Waarbij zij vaardigheden ontwikkelen om gezamenlijk om te kunnen gaan met het laveren van leerlingen tussen de (vaak verborgen) sociale codes van hun thuiscultuur, de peergroup en hun schoolcultuur.
- De teamleden zijn verantwoordelijk voor zijn of haar waardering en ontwikkeling en dus ook voor de acties in dit kader. Het gaat in deze cyclus om versterking en/of verandering van gedrag.
- Kanjertraining is een programma gericht op het bevorderen van normen en waarden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de veiligheid binnen een groep. Het heeft als doel een veilige en positieve sfeer te creëren waarin leerlingen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. De licenties zijn up-to-date, de kanjertaal wordt schoolbreed gesproken.