Ook dit schooljaar werken wij met een aantal speerpunten die richting geven aan onze ontwikkeling als school. Deze speerpunten komen voort uit de opbrengsten van ons leerlingvolgsysteem, evaluaties van ouder- en leerlingtevredenheid, nieuwe wet- en regelgeving, en recente inzichten in onderwijs en kindontwikkeling. We bouwen daarbij voort op de basis die we afgelopen jaren hebben gelegd.

Net als in 2024-2025 blijven we inzetten op een eigentijds en toekomstgericht Montessori-onderwijs, een goed voorbereide leeromgeving, en het versterken van samenwerking en gemeenschapsgevoel. Dit schooljaar geven we hier verdere verdieping en verbreding aan binnen drie hoofdonderwerpen:

  1. Voorbereide omgeving: Van structuur naar verdieping
    We zetten een volgende stap in het creëren van een leeromgeving waarin elk kind optimaal tot ontwikkeling kan komen. Nieuwe accenten dit schooljaar:

• Kennis van leerlijnen wordt verder versterkt bij het team, zodat onderwijsdoelen helder zijn en er gericht gewerkt kan worden aan opbrengsten. Integratie Montessori-materiaal binnen methodes wordt geconcretiseerd via blokplannen, met ruimte voor vrije werkkeuze en zelfregulatie van het leren.

• Effectief klassenmanagement is essentieel voor rust, structuur en leerresultaat. We verdiepen ons hierin als team en monitoren schoolbreed. Collectief pedagogisch handelen wordt versterkt door schoolbrede afspraken te borgen via het Normatief kader, de gevolgenladder en regels van de week.

• Ondersteuningsniveaus in beeld via het overzichtelijke Mickey Mouse-model, zodat we voor elk kind passende ondersteuning kunnen bieden. Data-analyses op groepsniveau worden verbeterd via een uniforme werkwijze met de datamuur, zodat we gerichter kunnen sturen op groei.

  1. Onderwijskundig: Focus op kwaliteit en eigenaarschap
    We blijven werken aan het versterken van de basisvaardigheden én het eigenaarschap van leerlingen in hun leerproces. Nieuwe accenten dit schooljaar:

• Engels in de bovenbouw wordt dit schooljaar schoolbreed vastgesteld, geborgd en uitgevoerd, passend bij een toekomstgerichte visie.

• Werkhouding bij taal en spelling krijgt nadrukkelijk aandacht.
Leerlingen leren hun werk beter controleren en gebruiken een helder stappenplan bij opdrachten.

• Begrijpend lezen: We zetten gerichte acties in om het niveau van alle leerlingen naar 2F te tillen, onder andere via analyse, instructieverbetering en leerlijnen.

  1. Samenwerken en gemeenschapsgevoel: Ouders en team
    Samen maken we de school. Daarom zetten we in op betrokkenheid en een professionele cultuur waarin iedereen eigenaarschap toont. Ouderbetrokkenheid:

• We vernieuwen de informatieavond/middag: met meerdere rondes, concrete informatie per leerjaar en ruimte om meer klassen te bezoeken en elkaar te ontmoeten.

• De activiteitencommissie wordt opnieuw opgestart, om ouders actief te betrekken bij de organisatie van gezamenlijke momenten.

Professionalisering:
• We borgen de gesprekkencyclus van Meesterschap Primair.

We kijken ernaar uit om samen met u en uw kind(eren) te bouwen aan een schoolklimaat waarin ontwikkeling, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. Samen zorgen we ervoor dat ieder kind optimaal tot leren en bloei kan komen – op een manier die past bij onze Montessori-visie: “Help mij het zelf te doen.”

Copyright Gooische Montessorischool 2025, websitedesign Made by Marne