PAASONTBIJT

VRAAG VAN DE MAAND GGD

AVONDVIERDAAGSE

Paasontbijt
Wat kwamen er gister een stoet kinderen met prachtig versierde schoenendozen naar school! De inhoud was geregeld nog feestelijker dan de versiering. Dit maakte het een erg gezellig paasfeest. We hebben genoten. Een heerlijk lang paasweekend gewenst.

MIJN KIND IS BOOS, WAT KAN IK DOEN?
Kinderen, zeker jonge kinderen, laten hun boosheid vaak zien door te schreeuwen, huilen, slaan, schoppen, gooien, bijten etc. Hoe ga je daar goed mee om? Het is belangrijk om te weten dat boosheid een functie heeft. Boosheid zorgt er voor dat je je grenzen kunt aangeven en dat je voor jezelf kunt opkomen. Het is dus goed dat je kind zijn boosheid uit. Jonge kinderen hebben nog de niet de woorden en het denkniveau van volwassenen en reageren daarom nog impulsief.

Blijf rustig
Boosheid roept boosheid op. Als je kind tegen je schreeuwt kan het zijn dat je zelf ook boos wordt. Logisch natuurlijk, het is niet fijn als er tegen je geschreeuwd wordt. Toch helpt het niet om ook boos te worden. Het maakt het vaak alleen maar heftiger. Belangrijkste tip is dan ook: Blijf rustig! Als het je lukt om rustig te blijven geef je je kind een goed voorbeeld en kalmeert je kind sneller. Lukt het je niet om rustig te blijven omdat je zelf ook boos bent? Stap dan even uit de situatie. Tel tot 10, haal diep adem en bedenk je dat je kind zich niet zo gedraagt om jou bewust dwars te zitten. Je kind weet nog niet hoe hij zich anders kan uiten.

Reden tot boosheid
Boos word je niet zomaar. Redenen om boos te worden zijn frustratie, onmacht, pijn, grenzen die worden overschreden, angst, bezorgdheid, vermoeidheid of onrechtvaardigheid. Neem de tijd om te kijken wat er speelt bij je kind, benoem dit en toon begrip. Zo help je je kind woorden te geven aan emoties die ze zelf nog niet begrijpen. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je er heel boos van wordt’, ‘Ik snap
dat je dat graag wilt’ of ‘Dat is ook balen, dat je verloren hebt’. Zo voelt je kind zich gehoord en begrepen en zal hij sneller kalmeren. Boze gevoelens ontkennen of straffen levert vaak juist meer boosheid op.

Gevoel en gedrag
Maak onderscheid tussen dat wat je kind voelt (boosheid) en hoe hij zich daarbij gedraagt (deur dicht slaan). Natuurlijk moet je grenzen stellen aan ongewenst gedrag. Het is belangrijk dat je kind van jou leert hoe hij zijn boosheid op een acceptabele manier kan uiten. Laat je kind dus weten dat z’n gevoel oké is, maar zijn gedrag niet. Zeg bijvoorbeeld: ‘Je bent boos omdat je dat nu niet krijgt, dat snap ik. Ik zou ook boos zijn als ik iets heel graag wil en het niet krijg. Maar wat ik niet leuk vind is het geschreeuw en gegil. Het doet pijn aan m’n oren’. Hierdoor geef je je kind mee dat hij boos mag zijn, maar je leert hem ook rekening te houden met anderen.

Meedenken over oplossingen
Als je kind heel boos is heeft begrenzen op dat moment weinig zin. Je kind is dan niet voor rede vatbaar. Wacht met praten en vragen stellen tot je kind is afgekoeld. Zodra je kind gekalmeerd is, of als de woedeaanval nog niet te hoog opgelopen is, kun je je kind leren z’n boosheid op een andere manier te uiten. Praat over de boosheid en laat je kind zelf meedenken over oplossingen om zijn boosheid kwijt te raken. Ook het aan je kind vertellen wat je zelf doet als je boos bent kan je kind helpen omgaan met zijn woede. Als je kind nog jong is kunnen voorleesboekjes over dit onderwerp leuk en helpend zijn om dit onderwerp te bespreken.

Boekentips
Om voor te lezen aan (jonge) kinderen zijn deze boeken aan te raden:
Het kleurenmonster, Draakje Vurig, Kikker is boos of kijk eens in de bibliotheek er is vast nog veel meer over dit onderwerp te vinden. Een boekentip voor jezelf is ‘De gids over emoties bij kids’.

Jeugd en Gezin Gooi en Vechtstreek | april 2021
Persoonlijk advies nodig? We denken graag met je mee!
Neem gerust contact met ons op: telefoon: 035 – 6926350 | e-mail: info@jggv.nl.
Op onze website en via Social Media (@JeugdGezinGV) geven wij ook praktische informatie over gezond opgroeien en opvoeden.

Vraag van de maand GGD
Iedere maand delen we de vraag van de maand van de GGD. Deze maand luidt de vraag: ‘Mijn kind is boos, wat kan ik doen?’ In de kolom hiernaast leest u antwoorden en tips over deze vraag.

Avondvierdaagse
De organisatie van de avondvierdaagse in Huizen heeft besloten om dit jaar alleen de avondvierdaagse te organiseren voor de kinderen van groep 6,7 & 8. Dit bericht heeft u al eerder ontvangen. Deze week is de laatste week dat u uw kind hiervoor kunt aanmelden.