VEILIGHEID GOOGLE OMGEVING

TROTSKASTEN

STUDIEDAG 25 JUNI

Beste ouders en verzorgers,
16 maart 2020 sloten we de deuren van de school. Dat was afgelopen week een jaar geleden. In dat jaar hebben we al twee periodes van onderwijs op afstand meegemaakt en hebben we de school gelukkig ook al twee keer weer open gedaan. Sinds de laatste schoolsluiting zijn we alweer 5 weken op school hard aan het werk. Zowel de kinderen als de leerkrachten vinden het heel fijn om weer op school te zijn. We willen jullie graag bedanken voor alle begrip, flexibiliteit en het meedenken. Alleen met elkaar lukt het om een fijne leerzame omgeving voor jullie kinderen te creëren. Op dit moment hebben we nog met een flink pakket aan maatregelen te maken. Hopelijk kunnen we die richting de zomer afbouwen en zijn er dan weer meer dingen mogelijk. Laten we met elkaar nog even volhouden.

Veiligheid Google omgeving
Naar aanleiding van berichtgeving in de media over veiligheid van Google in het onderwijs delen we in de kolom hiernaast een brief waarin we inzage geven in de acties die de afgelopen tijd zijn ondernomen om de veiligheid te optimaliseren.

Beste ouders/verzorgers,

Naar aanleiding van de berichtgeving in de media over de veiligheid  van Google in het onderwijs kunnen wij meedelen dat we op de achtergrond al een tijd bezig zijn om zowel op school- als op stichtingsniveau extra beveiligingsmaatregelen te nemen. Mede door adviezen en zorgen van enkele ouders zijn er voor de 2e Montessorischool al enige aanpassingen gedaan. Als u meer informatie wilt over de beveiliging van Google workspace for education en het onderzoek uitgevoerd door de overheid kunt u dat vinden op de volgende sites:
● Privacy- en beveiligingscentrum Google https://edu.google.com/intl/nl/why-google/privacy-security/?modal_active=none
● Informatie over het onderzoek van Cloudwise onze netwerkbeheerder

Aanvullend en samenvattend is voor onze school het volgende van belang:
● De browse- en zoekgeschiedenis is alleen op het account van de leerling zelf te zien.
● De aanvullende Google Service “Location History” is uitgeschakeld voor de leerlingen. Het is niet vereist voor het Coolplatform van Cloudwise.
● De school is eigenaar van de gegevens.
● Leerlinggegevens, waaronder toetsresultaten, staan niet in het systeem van Google. Deze gegevens staan alleen in de goed beveiligde omgeving van Parnassys.
● Google Safe Search is een standaard instelling voor veilig zoeken op het internet ingesteld door de school.
● Wij zijn in overleg met de stichting en Cloudwise om alle leerlingen met leerlingnummer i.p.v. <> te laten inloggen.
In de berichtgeving is te lezen dat onder meer de omgang met metadata zorgen baart, waarmee het techbedrijf kan zien wat gebruikers aanklikken, hoe lang ze ingelogd blijven en welke zoekopdrachten worden gebruikt. Het gaat hierbij om een verzameling van een hele grote groep gebruikers.
Zoals hierboven te lezen gaat het niet om de browse- en zoekgeschiedenis van individuele leerlingen. Zodra er meer nieuws is over het gebruik van Metadata door Google zullen we u hiervan op de hoogte stellen.

Voor meer informatie over Google Workspace for Education, kunt u terecht op de volgende sites:

Wij hopen u zo voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd!
Team 2e Montessorischool

Vaccinatie dagen
Ieder jaar organiseert de GGD vaccinatiedagen. Ook dit jaar zullen er in april dagen worden georganiseerd. Op deze vaccinatiedagen worden meiden uitgenodigd die in aanmerking komen voor de HPV- vaccinatie. Dat is de prik tegen baarmoederhalskanker. Als uw kind hiervoor in aanmerking komt krijgt u daarvoor thuis een oproep en kunt u zelf met uw kind naar de vaccinatie locatie gaan. Meer informatie vindt u in de kolom hiernaast.

De komende vaccinatieperiode is in week 16: maandag 19 t/m vrijdag 23 april 2021.

We vaccineren dan in Hotel Lapershoek, Utrechtseweg 16, 1213 TS in Hilversum.

Het gaat om:

• Meiden geboren in 2008 (1e prik)
  • Meiden geboren in 2007 (2e prik) (samen met de MenACWY-prik)
  • Meiden geboren in 2002 t/m 2006 ; alleen als zij nog niet (volledig) zijn ingeënt

Vooruitblik najaar

Week 40 (4  t/m 10 okt 2021) hebben wij vooralsnog gereserveerd voor onze volgende vaccinatiedagen. Dan worden alle 9 jarigen (DTP/BMR) en de meiden geboren in 2008 (2e HPV) uitgenodigd .

Meer informatie over de vaccinaties is evt. te vinden op onze website: www.jggv.nl/vaccinaties.

‘Trotskasten’
In de hal van de school hangen sinds een tijdje ‘Trotskasten’. Kasten waar de kinderen hun werkjes in tentoon kunnen stellen. Het eerste kastje is ondertussen in gebruik genomen. Kinderen uit de groep van Rik en Anna stellen hun van klei gemaakte pennenbak tentoon. Het bordje met de uitleg van de opdracht maakt het net een klein museum.

Studiedag 25 juni
Rondom de voorjaarsvakantie hebben we een studiedag laten vervallen. Dit omdat de kinderen net weer terug op school waren en we die dagen graag voor onderwijstijd wilden benutten. We hebben in overleg met de MR besloten om die studiedag later dit jaar in te plannen en wel op vrijdag 25 juni. Donderdag 24 juni stond er al een studiedag en vrijdag de 25e voegen we er dan aan toe. Op deze manier kunnen we ons als team het schooljaar goed afsluiten en ons voorbereiden op het nieuwe schooljaar.