TWEEDE WEEK SCHOOL GESLOTEN

ONLINE SCHOOLTIJDEN GR 3 TM 8

VOORLEESONTBIJT

VRAAG VAN DE MAAND GGD

De school is al twee weken gesloten. We zijn trots op hoe het onderwijs geven verloopt. Jullie als ouders of verzorgers zijn hierin een erg belangrijke schakel en we zijn ons er steeds van bewust dat het veel vraagt om de kinderen thuis te begeleiden bij het onderwijs. Dank voor jullie tomeloze inzet hiervoor de afgelopen twee weken. Houd nog even vol! We hopen snel en veilig de deuren weer te kunnen openen.

Online schooltijden groep 3 t/m 8
In tijden van afstandsonderwijs volgen de kinderen tussen 9.00 en 12.00 lessen online. Het is belangrijk dat het werk wat bij deze lessen hoort afgemaakt wordt zodat de lessen de volgende dag weer verder kunnen gaan. Mocht het de kinderen niet lukken om dat werk tussen 9.00 en 12.00 af te maken dan zou het fijn zijn om de kinderen thuis ook na 12.00 te motiveren om het werk af te maken. Groep 8 kan de middag ook goed gebruiken om extra te oefenen op Junior Einstein.
Voor alle klassen staan online ook leuke opdrachten en challenges klaar. Deze mogen in de middag gedaan worden maar zijn niet noodzakelijk voor de continuïteit van het onderwijs.

Voorleesontbijt
Voor komende donderdag staat er een voorleesontbijt gepland. Bij een voorleesontbijt is het gebruik om met elkaar te ontbijten en dan te worden voorgelezen. Dat kan dit jaar niet op school plaatsvinden dus hebben we een alternatief bedacht. Donderdag 21 januari mogen de kinderen van groep 3 t/m 8 om 9.00 uur en de kleuters om 9.30 uur in de meet van hun klas komen. Dit mag in pyjama en met een lekker ontbijtje er bij. Dan kunnen de kinderen met de hele klas naar een verhaal luisteren wat wordt voorgelezen door de leerkracht. De kinderen die die dag naar school komen mogen ook in een pyjama of een onesie naar school. Wilt u een extra broodje meegeven voor tijdens het ontbijtje? Dit voorleesontbijt is een aftrap van de nationale voorleesdagen. Tijdens de voorleesdagen zal er elke dag een voorleesverhaal online komen om thuis te luisteren.

Vraag van de maand GGD: ‘Opvoeden in 2021, hoe houden we het positief?’
2020 was een roerig jaar. Er werd veel gevraagd van iedereen. De meeste gezinnen is het goed gelukt om hier een weg in te vinden al was én is de uitdaging om het leuk te houden soms groot. Na de feestdagen en vakantie is er misschien weer ruimte voor een positief begin van 2021? We geven je enkele tips om je hierbij te helpen.

Zorg ook goed voor jezelf
Opvoeden is een stuk makkelijker als je goed in je vel zit. Kijk in het nieuwe jaar eens waar jij energie van krijgt en neem daar dan ook de tijd voor! Ben je in de waan van de dag vergeten waar je ook al weer energie van krijgt? Denk dan eens terug aan de tijd voordat je ouder werd, wat deed je toen graag? Waar werd je blij van? Zit daar iets tussen wat je weer kunt oppakken? Door ook goed voor jezelf te zorgen word je een leukere ouder en is het veel makkelijker om positief te blijven!

Wat gaat goed?
Door vooral aandacht te hebben voor de leuke dingen die je kind doet, zal je kind deze dingen vanzelf vaker doen. Alles wat aandacht krijgt groeit. Je kind leert vooral door te horen (van jou als ouder) wat hij goed doet. Natuurlijk zal je kind naast leuke dingen ook regelmatig minder leuke dingen doen. Hij moet tenslotte nog veel leren en jij als ouder misschien ook wel? Kijk wat écht belangrijk is op dit moment. Wat kun je laten rusten en wat kun je ook later oppakken? Ofwel doe zoals het Engelse gezegde: ‘Choose your battles’, het maakt je leven soms zoveel makkelijker. Zolang de basisregels en -grenzen duidelijk zijn voor je kind (en hier consequent naar gehandeld wordt) kun je daar omheen best een beetje ‘dansen’ samen.

Maak regelmatig tijd vrij voor je kind
Veel lastig gedrag komt voort uit een behoefte aan aandacht. Je kunt dit voor zijn door regelmatig tijd vrij te maken voor je kind. Dit kan bijvoorbeeld door samen een gesprekje te voeren, een spelletje te doen of een knuffel te geven. Doe iets waar jullie allebei plezier aan beleven. Hierbij geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat, dus liever een kort moment van oprechte aandacht dan heel lang bij je kind zijn maar intussen met andere dingen bezig zijn. Heb je meer kinderen? Kijk dan of je ze afwisselend hun eigen momenten kunt geven door dingen apart met ze te ondernemen. Dit hoeft echt niet veel extra tijd te vragen. Samen met papa of mama even naar buiten is al fijn.

Veel succes met deze tips en de beste wensen voor een positief 2021!

Persoonlijk advies nodig? We denken graag met je mee!
Neem gerust contact met ons op: telefoon: 035 – 6926350 | e-mail: info@jggv.nl.